Individuele therapie Safe & Sound

Ook de individuele sessies zijn opgebouwd uit drie fases:

Fase 1, start
In deze eerste fase staat het creëren van een veilige werkrelatie en het formuleren van de hulpvraag/doel centraal. Deze hulpvraag omvat zowel persoonlijke als muzikale aspecten, waarbij de relatie tussen beide wordt verkend. Een voorbeeld hiervan is wanneer een kind aangeeft moeite te hebben om iets te doen of te zeggen in de klas. Haar persoonlijke doel is dan: "Help mij om in de klas meer van mezelf te laten zien." In de muziek kan dit bijvoorbeeld worden vertaald naar het leren harder en krachtiger te spelen, of het creëren en delen van een lied of muzikaal stuk met de groep. Hulpvragen kunnen zowel vanuit het kind zelf komen als vanuit de omgeving van het kind, zoals vanuit school, ouders of familie.

Muziek maken staat ook centraal in het proces, waarbij wordt verkend wat het kind of de jongere kan en wil doen. Er wordt afgestemd op de interesses van het kind, het tempo van leren en ontwikkelen, en de manier van spelen. Kinderen en jongeren hebben een actieve rol in wat er tijdens de therapie gebeurt. Een eerste vraag die gesteld wordt, is dan ook: "Wat wil je doen?" in plaats van "Hoe gaat het met je vandaag?" Door eerst samen muziek te maken, ontstaat er ruimte voor gesprek en wordt het makkelijker om te communiceren.

Fase2, Componeren
In de tweede fase wordt voortgebouwd op de doelen die in de eerste fase zijn gesteld. Opnieuw wordt de muziek die het kind of de jongere wil maken, leren en beluisteren als uitgangspunt genomen. Er wordt nauwlettend gekeken naar de vooruitgang en de ontwikkeling op zowel muzikaal als persoonlijk vlak. Een kind kan bijvoorbeeld geleidelijk aan krachtiger spelen, meer experimenteren en meer vreugde beleven aan muziek maken. En daardoor zowel muzikaal als verbaal meer zelfvertrouwen ontwikkelen om zichzelf te uiten, ook in de klas.

Voor deze fase is afstemming met zowel de leerkracht als familie/ondersteuners van groot belang, aangezien zij de ontwikkeling van het kind nauwlettend volgen. De muziektherapeut ondersteunt de leerkracht en ouders bij het begrijpen van de behoeften van het kind en hoe zij kunnen bijdragen aan zijn of haar ontwikkeling. Samen wordt er gekeken naar wat het kind nodig heeft en hoe dit het beste kan worden aangepakt.

Als er ander hulpverlening betrokken is, wordt ook daarmee afgestemd.

Fase 3, Integreren
In deze fase wordt er opgemerkt dat zowel het kind/jongere als zijn/haar omgeving duidelijke positieve veranderingen hebben ervaren. Nu wordt er geëvalueerd hoe deze verbeteringen kunnen worden behouden en of er mogelijk andere vormen van ondersteuning of aanpassingen in de omgeving nodig zijn om dit te waarborgen.

Ook de individuele sessies zijn opgebouwd uit drie fases:

Fase 1, start

Fase2, Componeren

Als er ander hulpverlening betrokken is, wordt ook daarmee afgestemd.

Fase 3, Integreren

Casus

Marwa, 11 jaar uit Syrië. Gevlucht met moeder en twee broertjes. Vader was aan het werk in Europa toen de oorlog uitbrak. Ze hadden elkaar 4 jaar niet gezien. Marwa woont inmiddels al 2 jaar in Nederland en hebben met gezin een verblijfsstatus. Op school merken ze dat Marwa zich kan afsluiten. Ze kan moeilijk aangeven wat er in haar omgaat, wat ze voelt. Ze komt graag naar school en heeft één goede vriendin. Haar stemming is over het algemeen wat somber. Thuis heeft ze last van nachtmerries en onderkennen ouders ook dat ze somber kan zijn. Ze is behulpzaam, leergierig en haar Nederlands is goed. Marwa geniet erg van de groepssessies Safe & Sound, die in haar klas worden aangeboden. Ze is actief betrokken en durft zichzelf meer te laten horen. In samenspraak met leerkracht en intern begeleider wordt ze doorverwezen voor individuele sessies Safe & Sound om haar te helpen meer open te worden, vrolijker te worden en een veilige plek voor haar te creëren waar ze haar verhaal kan doen. Aangezien ze geniet van de groepssessies en de muziektherapeut al kent is de inzet voor individuele sessies laagdrempelig voor haar.

Binnen de drie fases van Safe & Sound leert ze veilig haar verhaal te delen en te verwerken in een lied. Over wat ze heeft meegemaakt, hoe sterk ze hiermee omgaat en wie haar hierbij helpt. Haar moeder heeft geholpen met het laatste deel van de tekst over de Jasmijn plant.
Zowel zijzelf, als de belangrijke mensen in haar omgeving die haar lied hebben gehoord zijn waanzinnig trots.
Na het schrijven van dit lied had ze geen nachtmerries meer, sliep ze beter, was vrolijker, meer open en maakte meer vrienden.

Hieronder haar lied Jasmijn, gezongen door de muziektherapeut Sander van Goor. Marwa wilde zelf niet op de opname zingen.